Wychowanie permisywne

Tekst:

Raport specjalny – wychowanie bezstresowe.

Wychowanie bezstresowe czyli permisywne pozwalające na całkowitą swobodę w postępowaniu i zachowaniu – nadal cieszy się sporą popularnością , mimo iż sami twórcy tej koncepcji pedagogicznej, do których zalicza się m.in. B. Spocka czy W.R. Coulsona, po latach eksperymentów i doświadczeń docenili tzw. konserwatywny model wychowawczy.

W Polsce bezstresowe wychowanie pojawiło się na początku lat 90 XX w., zwracano wówczas uwagę na naturalność wychowania i konieczność rozwoju potencjału dziecka, przez zachęcanie go do spontanicznej aktywności     oraz swobodę działania.

WADY BEZSTRESOWEGO WYCHOWANIA:

  • brak znajomości reguł życia
  • niezważanie na innych dorosłych i dzieci
  • brak posłuszeństwa
  • wyrobienie u dziecka postawy egocentrycznej, skupienia na sobie i swoich potrzebach
  • nieumiejętność dbania i zabiegania o rzeczy ważne. Dzieci wychowywane bezstresowo nie potrafią cierpliwie pracować na coś, wychodzą z założenia, że wszystko im się należy i powinni to osiągnąć bez wysiłku
  • przekonanie, że świat jest zły, ponieważ nie spełnia oczekiwań dzieci i nie daje sobą manipulować tak, jak rodzice
  • nieumiejętność radzenia sobie ze stresem

ZDANIEM SPECJALISTY:

„Bardzo często spotykamy się z zaburzeniami osobowości u osób, u których nie stwierdzamy choroby psychicznej, którym te zaburzenia uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Coraz częściej dotyczy to ludzi młodych- to niestety pierwsza fala dzieci chowanych bezstresowo. Ci młodzi ludzie nie znają żadnych granic, nie mają wpojonych norm społecznych, etycznych, moralnych. Są agresywni , bywają autoagresywni, nie mają hamulców. Model bezstresowego wychowania jest nadal popularny i konsekwencje mogą objawiać się właśnie w postaci nieprawidłowych cech osobowości, zwanych potocznie osobowością psychopatyczną.

Cytat dr n. med. Justyny Pełki – Wysieckiej

Katedra i Klinika Psychiatrii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego

 

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI:

  • ignoruj zachowania mające na celu przyciągnięcie twojej uwagi
  • ustal czytelny zestaw reguł obowiązujących w rodzinie
  • mów do dzieci prostym językiem
  • wykorzystuj informowanie o wyborze i konsekwencjach
  • nagradzaj dobre zachowanie
  • postaraj się spędzać z dzieckiem więcej czasu

opracowanie:  mgr Monika Lach

źródło; czasopismo Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora

«