Klub Globtrotera

Tekst:

„Podróż to sposób na poszerzenie wiedzy o świecie,
zdobycie nowych doświadczeń, poznanie samego siebie…”


KLUB GLOBTROTERA

 

PROJEKT ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH INTELIGENCJĘ
PRZYRODNICZĄ, RUCHOWĄ I WIZUALNO-PRZESTRZENNĄ.


 SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE NR 12
„ZACZAROWANA DOROŻKA”


Przygotowanie i prowadzenie:
Liliana Zajączkowska,
Elżbieta Paterek,
Elżbieta Kwas.

 
Projekt Klub Globtrotera zakłada poznanie kultury, folkloru i historii, naszego regionu, a także spotkania z ciekawymi ludźmi. Treści programu są tak dobrane, aby dziecko pojęło związki między przeszłością, teraźniejszością i  przyszłością, będąc przy tym kreatywnym, odpowiedzialnym, a także życzliwym ludziom i przyrodzie. Realizacja tych treści daje możliwość zintegrowania edukacji plastycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej oraz muzyczno-ruchowej.
Kochać i szanować można to, co się zna, gdzie dostrzega się piękno dlatego proponowane zajęcia umożliwią dzieciom zobaczenia otaczającego ich świata.

ZAŁOŻENIA PROJEKTU.

Proponowany plan działania Klubu Globtrotera przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5-6 lat, lubiących eksplorować otaczający je świat, wykazujących zainteresowanie zabytkami, kulturą i przyrodą.
Głównym celem zajęć jest poznawanie zabytków Krakowa i najbliższej okolicy.  Rozwijanie takich cech charakteru, jak: obowiązkowość, dokładność, wytrwałość, odpowiedzialność, empatia oraz współdziałanie w zespole. Zajęcia odbywają się nieodpłatnie, poza godzinami pracy nauczycielek.

1.    SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

a.    Wiedza:
•    poznawanie zabytków, krajobrazu oraz historii Krakowa i najbliższej okolicy,
•    poznawanie obrzędów i tradycji regionalnych.

b.    Umiejętności:
•    korzystanie z różnorodnych źródeł wiedzy,
•    opowiadanie o znanych tradycjach, zwyczajach i obrzędach,
•    omawianie legend i podań dotyczących miejscowości,
•    branie udziału w uroczystościach lokalnych.

c.    Postawy i zachowania:
•    nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w różnych sytuacjach,
•    szanowanie dorobku kulturowego,
•    kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych,
•    kształtowanie poczucia więzi emocjonalnej ze swoją Małą Ojczyzną,
•    kształtowanie właściwych zachowań społecznych, m.in. otwartości i tolerancji.

2.    PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Dzieci powinny:
a.    posiąść podstawową wiedzę o regionie,
b.    znać ważniejsze wydarzenia historyczne związane z Krakowem,
c.    dostrzegać wpływ wartości związanych z kulturą regionu na życie jego mieszkańców,
d.    kultywować tradycje rodzinne i regionalne,
e.    poznać przyrodę najbliższej okolicy i formy jej ochrony.

3.    PLAN WYJŚĆ I ZAJĘĆ W ROKU SZKOLNYM 2015/2016

Według założeń Klub Globtrotera działać będzie od października do czerwca każdego roku szkolnego.

 

Miesiąc

Zajęcia, wyjścia

Październik Pasowanie na Małego Podróżnika, wręczenie odznak.
Listopad Zajęcia Kto to jest Globtroter?
Grudzień Wyjście do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Pałac Krzysztofory, oglądanie wystawy Szopek Krakowskich. Spacer po Rynku Głównym.
Luty Spotkanie z zaproszonym gościem – podróżnikiem.
Marzec Wycieczka na Kopiec Kraka, uczestniczenie w Święcie Rękawki - zapoznanie z obrzędami i zwyczajami mieszkańców Krakowa w czasach przedchrześcijańskich.
Kwiecień Wycieczka na Kopiec Kościuszki – poznanie historii kopca oraz położenia geograficznego i krajobrazu Krakowa. Porównywanie mapy z widokiem rzeczywistym.
Maj Wycieczka do Jaskini Łokietka– poznanie elementów charakterystycznych dla krajobrazuregionu (rzeźba terenu, fauna, flora) oraz jego historii.
Czerwiec Wycieczka do Dolinki Będkowskiej– ­poznanie elementów charakterystycznych dla krajobrazu regionu (rzeźba terenu, fauna, flora) oraz jego historii.

«