Klub Globtrotera
„Podróż to sposób na poszerzenie wiedzy o świecie,
zdobycie nowych doświadczeń, poznanie samego siebie…”
KLUB GLOBTROTERA
PROJEKT ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH INTELIGENCJĘ
PRZYRODNICZĄ, RUCHOWĄ I WIZUALNO-PRZESTRZENNĄ.
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE NR 12
„ZACZAROWANA DOROŻKA”
Przygotowanie i prowadzenie:
Liliana Zajączkowska,
Elżbieta Paterek,
Elżbieta Kwas.
Projekt Klub Globtrotera zakłada poznanie kultury, folkloru i historii, naszego regionu, a także spotkania z ciekawymi ludźmi. Treści programu są tak dobrane, aby dziecko pojęło związki między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, będąc przy tym kreatywnym, odpowiedzialnym, a także życzliwym ludziom i przyrodzie. Realizacja tych treści daje możliwość zintegrowania edukacji plastycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej oraz muzyczno-ruchowej.
Kochać i szanować można to, co się zna, gdzie dostrzega się piękno dlatego proponowane zajęcia umożliwią dzieciom zobaczenia otaczającego ich świata.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU.
Proponowany plan działania Klubu Globtrotera przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5-6 lat, lubiących eksplorować otaczający je świat, wykazujących zainteresowanie zabytkami, kulturą i przyrodą.
Głównym celem zajęć jest poznawanie zabytków Krakowa i najbliższej okolicy. Rozwijanie takich cech charakteru, jak: obowiązkowość, dokładność, wytrwałość, odpowiedzialność, empatia oraz współdziałanie w zespole. Zajęcia odbywają się nieodpłatnie, poza godzinami pracy nauczycielek.
1. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
a. Wiedza:
• poznawanie zabytków, krajobrazu oraz historii Krakowa i najbliższej okolicy,
• poznawanie obrzędów i tradycji regionalnych.
b. Umiejętności:
• korzystanie z różnorodnych źródeł wiedzy,
• opowiadanie o znanych tradycjach, zwyczajach i obrzędach,
• omawianie legend i podań dotyczących miejscowości,
• branie udziału w uroczystościach lokalnych.
c. Postawy i zachowania:
• nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w różnych sytuacjach,
• szanowanie dorobku kulturowego,
• kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych,
• kształtowanie poczucia więzi emocjonalnej ze swoją Małą Ojczyzną,
• kształtowanie właściwych zachowań społecznych, m.in. otwartości i tolerancji.
2. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Dzieci powinny:
a. posiąść podstawową wiedzę o regionie,
b. znać ważniejsze wydarzenia historyczne związane z Krakowem,
c. dostrzegać wpływ wartości związanych z kulturą regionu na życie jego mieszkańców,
d. kultywować tradycje rodzinne i regionalne,
e. poznać przyrodę najbliższej okolicy i formy jej ochrony.
3. PLAN WYJŚĆ I ZAJĘĆ W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
Według założeń Klub Globtrotera działać będzie od października do czerwca każdego roku szkolnego.
Miesiąc |
Zajęcia, wyjścia |
Październik | Pasowanie na Małego Podróżnika, wręczenie odznak. |
Listopad | Zajęcia Kto to jest Globtroter? |
Grudzień | Wyjście do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Pałac Krzysztofory, oglądanie wystawy Szopek Krakowskich. Spacer po Rynku Głównym. |
Luty | Spotkanie z zaproszonym gościem – podróżnikiem. |
Marzec | Wycieczka na Kopiec Kraka, uczestniczenie w Święcie Rękawki - zapoznanie z obrzędami i zwyczajami mieszkańców Krakowa w czasach przedchrześcijańskich. |
Kwiecień | Wycieczka na Kopiec Kościuszki – poznanie historii kopca oraz położenia geograficznego i krajobrazu Krakowa. Porównywanie mapy z widokiem rzeczywistym. |
Maj | Wycieczka do Jaskini Łokietka– poznanie elementów charakterystycznych dla krajobrazuregionu (rzeźba terenu, fauna, flora) oraz jego historii. |
Czerwiec | Wycieczka do Dolinki Będkowskiej– poznanie elementów charakterystycznych dla krajobrazu regionu (rzeźba terenu, fauna, flora) oraz jego historii. |