Formacja taneczno-muzyczna "Czerwone Korale"
Projekt formacji tanecznej
Czerwone Korale
w Przedszkolu nr 12 w Krakowie
rok szkolny
2015/16
Prowadzące nauczycielki
Małgorzata Szustakiewicz, Iwona Margosiak
Aby ruch stał się formą wyrazu artystycznego należy:
pielęgnować i wzmacniać dziecięce pragnienia wykonywania naturalnych
ruchów tanecznych, gdyż są to pierwsze sposoby
aktywności będące wyrazem swobody i własnej akceptacji,
pielęgnować spontaniczność ruchów dziecka
dbać o rozwój ekspresji artystycznej w oparciu o naturalne formy ruchu
tanecznego.
Odbywać się to powinno poprzez wdrażanie do form ruchowych zgodnych
z możliwościami i upodobaniami, a także do udziału w tańcu grupowym.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU:
Proponowana działalnośćformacji tanecznej przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 5 do 6 lat, lubiących ćwiczyć i wykazujących zainteresowanie tańcem, śpiewem, grą na instrumentach
Celem jest usprawnianie motoryczności, rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej, twórcze wypowiadanie się dziecka poprzez ruch ciała.
Zajęcia odbywają się nieodpłatnie, poza godzinami pracy nauczycielek, w wymiarze jednej godziny zegarowej.
Cele ogólne:
- wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci
- zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu
- rozwijanie indywidualnych zdolności dziecka, jego inicjatywy oraz twórczej postawy,
- poznanie piosenek, pieśni, tańców regionalnych, współczesnych
- tworzenie różnorodnych form tanecznych w układzie choreograficznym;
Cele szczegółowe:
- współpraca w zespole
- podporządkowywanie się ustalonym regułom
- prawidłowe reagowanie na sygnały muzyczne
- dbanie o estetykę ruchów i gestów podczas zabaw tanecznych
- chętne uczestnictwo w zabawach tanecznych
- zainteresowanie muzyką oraz różnymi stylami tańca
Metody realizacji:
1. Metoda syntetyczna – nauczanie całościowe zestawów mniejszych elementów, motywów i wreszcie większych zestawów muzyczno-ruchowych
2. Metoda analityczna –nauczanie pewnych określonych całości muzyczno – ruchowych fragmentarycznie, częściami. Po opanowaniu fragmentów, łączenie ich w większe zestawy ruchowe
3. Metoda kompleksowa (mieszana) – w nauczaniu większych zestawów muzyczno – ruchowych, dążenie do ich opanowania całościowego ze szczególnym uwzględnieniem mniejszych elementów.
Podczas nauczania ruchów z muzyką, nauczyciel przez wzorowy pokaz, dokładne objaśnienie słowne powinien przekazać dzieciom wyobrażenie koncepcji ruchu.
Formy realizacji:
1. Praca zbiorowa jednolita z całą grupą
2. Praca indywidualna zróżnicowana z poszczególnymi dziećmi.
Formy realizowane są poprzez następujące ćwiczenia muzyczno –ruchowe:
A) ćwiczenia uwrażliwiające na różne elementy muzyki:
- dynamiczne –uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem
- agogiczne – ćwiczące umiejętność natychmiastowego reagowania na zauważone zmiany
- artykulacyjne –uczące spostrzegania i odzwierciedlania ruchem różnic artykulacyjnych
B) ćwiczenia reagowania na element melodyczny (tj. spostrzegania i odzwierciedlania ruchem linii melodycznej i frazy muzycznej)
C) ćwiczenia kształcące dyscyplinę rytmiczną w oparciu o zdobywanie wiadomości o rytmie muzycznym
D) ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne czyli świadome pobudzanie i hamowanie reakcji ruchowych za pomocą poleceń słownych i sygnałów występujących nieregularnie, w stopniowo narastającym tempie i częstotliwości.
TREŚCI REALIZACJI.
1. Zabawy ze śpiewem:
a) rytmiczne
b) taneczne
c) inscenizowane
2. Tańce regionalne Polski.
4. Zabawy taneczne z wykorzystaniem rekwizytów metodą C. Orffa, Klanza.
5. Taniec animacyjny.
6. Taniec do wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
Dziecko:
- rozumie piękno i harmonię utworów muzycznych
- reaguje na przerwę w muzyce
- reaguje na zmiany tempa
- wykazuje prawidłową reakcję słuchowo –ruchową
- swobodnie porusza się w różnych kierunkach
- rozróżnia kierunki w przestrzeni
- posiada umiejętność podporządkowania się dyscyplinie rytmicznej tańca
- rytmicznie chodzi
- ma wykształconą prawidłową postawę
- swobodnie operuje ruchami rąk
- odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec.
EFEKTY KOŃCOWE DZIAŁAŃ FORMACJI TANECZNEJ.
1. Prezentowanie umiejętności dzieci na różnego rodzaju uroczystościach
przedszkolnych
2. Udział dzieci w przeglądach i konkursach tanecznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne na terenie i w okolicach Krakowa